Rook uit je grasmaaier: 10 oorzaken (en oplossingen)

rook-uit-grasmaaier

Heb je last van rook uit je grasmaaier? Maak je geen zorgen. Het is natuurlijk geen goed teken, maar het kan veel verschillende oorzaken hebben (waarvan sommige gemakkelijk op te lossen zijn). In dit artikel zetten we de meest voorkomende oorzaken van rook uit je grasmachine op een rijtje. Ook geven we uiteraard oplossingen.

Waarom rookt je grasmaaier?

Er kan witte/blauwe of zwarte rook uit je grasmaaier komen. Als er witte rook uit je maaier komt, dan heeft dat waarschijnlijk te maken met water(damp) of olie/brandstof dat verbrand wordt. Schakel je grasmaaier direct uit. Zwarte rook duidt erop dat er te veel brandstof verbrand wordt. De carburateur zorgt ervoor dat de brandstof wordt verneveld en met lucht wordt vermengd. Als de carburateur te weinig lucht krijgt, wordt er te veel brandstof verbruikt wat kan leiden tot zwarte rook.

Een goede grasmaaier is het halve werk

Soms kan het zijn dat je de maaier al een hele poos hebt. Als jouw grasmaaier eigenlijk niet meer te redden is dan zul je een nieuwe moeten kopen. Als dat het geval is, neem dan eens een kijkje bij ons artikel “beste benzine grasmaaier”. Daar vergelijken we de beste modellen van dit moment.

Oorzaken witte/blauwe rook uit je grasmaaier

Er kunnen enkele oorzaken ten grondslag liggen aan het feit dat er blauwe of witte rook uit je grasmachine komt. Vaak komt het in ieder geval doordat er olie aan het branden is of gelekt wordt op de motor. Dit kan op zijn beurt weer veroorzaakt worden door:

  • De grasmaaier is op de verkeerde manier gekanteld.
  • Water in de carburateur
  • Een hangende vlotter
  • Te veel olie
  • De verkeerde olie
  • Er zit olie in de brandstof (komt vaak voor bij 2-takt)
  • Te steile helling (van 15 graden of meer)
  • Beschadigde/slecht functionerende onderdelen in de motor zoals koppakkingen, zuigerveren of cilinders.

Dit zijn tegelijkertijd dus de dingen die je moet controleren om het probleem op te lossen.

Als je de machines in het voorjaar weer uit een koude schuur haalt, laat deze dan eerst buiten even acclimatiseren voordat je ze weer opstart.

Oplossingen witte/blauwe rook uit je grasmaaier

Hieronder geven we de oplossingen voor witte/blauwe rook uit je maaier:

  • Kantel een grasmaaier altijd zodat de carburateur naar boven wijst. Verder in het artikel geven we hier meer uitleg over.
  • Maak de carburateur schoon met remreiniger. Check gelijk of de vlotter goed zit. Raadpleeg een expert of de handleiding als je niet weet hoe dit moet.
  • Heb je te veel olie gebruikt bij het vullen? Laat er dan wat uitlopen. Vaak heb je een aftapplug ergens zitten bij de olietank.
  • Bij een 2-takt zul je de olie en brandstof zelf moeten mixen. Dit kan ervoor zorgen dat je te veel olie in je brandstof hebt zitten. De extra olie wordt dan verbrand wat rook kan veroorzaken.
  • Slechte motoronderdelen kunnen ervoor zorgen dat er olie op plaatsen komt waar het niet thuishoort. Als je alle bovenstaande dingen hebt gecheckt, dan is het zeer waarschijnlijk een lekke/kapotte koppakking, zuigerveer of cilinder(s). Ga in dat geval naar een expert als je dit zelf niet kan doen.

Oorzaken zwarte rook uit je grasmaaier

Zoals we al aangaven, duidt zwarte rook op het feit dat er te veel brandstof aan het verbranden is. Oorzaken van zwarte rook kunnen zijn:

  • De carburateur krijgt niet voldoende lucht. De mix heeft dan een te hoog brandstofpercentage wat op zijn beurt zwarte rook kan veroorzaken.
  • Een vies/ kapot luchtfilter.
  • Problemen met de choke

Oplossingen zwarte rook uit je grasmaaier

  • Oplossing carburateur te weinig lucht: Probeer het luchtfilter schoon te maken of te vervangen. Probeer vervolgens de grasmaaier weer te starten en laad deze een paar minuten lopen. Als er nog steeds zwarte rook uit de grasmaaier komt, moet de carburateur wellicht beter/opnieuw afgesteld worden.
  • Oplossing voor choke problemen: Grasmaaiers gebruiken vaak een choke of een ‘primer bulb’ om te starten als de motor wat kouder is. Als de motor eenmaal loopt, moet de choke uitgeschakeld worden. Echter, soms kan deze blijven ‘hangen’. Dit kan op zijn beurt zwarte rook veroorzaken.

Als je een choke met een hendel hebt, zorg dan dat deze niet ‘aanstaat’ als de motor eenmaal loopt. Nieuwere grasmaaiers hebben een automatische choke. Deze kijkt door middel van een thermometer of de smoorklep open of dicht moet. Als de motor warmer wordt, gaat de klep automatisch dicht. Het kan dus zijn dat deze thermometer kapot is.

Hoe moet je een grasmaaier kantelen

Als je problemen met je grasmaaier hebt, is de kans groot dat je de grasmaaier zal moeten kantelen. Het is zeer belangrijk dat je dit op de goede manier doet. Anders loop je het risico dat je de hele grasmaaier stuk maakt.

Je kantelt een benzine grasmaaier altijd zodat de carburateur naar boven wijst. Hiermee wordt voorkomen dat er olie uit de carter ontsnapt. Ook zorgt het ervoor dat de cilinderkop niet overstroomt. Als je de grasmaaier op de verkeerde manier kantelt, moet de brandstoftank volledig geleegd worden.

Waarom komt er zwarte rook uit mijn zitmaaier?

Zitmaaiers hebben exact dezelfde oorzaken (en oplossingen) als een benzine grasmaaier: er wordt te veel brandstof verbrand. Controleer de choke, luchtfilters om te kijken of alles naar behoren functioneert. Als dat zo is, kijk dan naar de carburateur. Deze zal de problemen veroorzaken.

Is witte/blauwe rook uit je grasmaaier gevaarlijk?

Lang verhaal kort; ja. Het is niet goed voor je eigen gezondheid en natuurlijk ook niet voor die van je grasmaaier. Rook inademen (in welke vorm dan ook), is vaak niet goed voor je gezondheid. Zeker niet als dit afkomstig is van verbrande olie en dergelijke. Het is dan ook verstandig om direct onderzoek te doen naar de oorzaak en het probleem op te lossen. Het lost zich namelijk zelden vanzelf op.

Is zwarte rook van een grasmaaier gevaarlijk?

Zwarte rook ziet er niet alleen al zeer slecht uit, het kan ook gevaarlijk zijn. Ten eerste is zwarte rook eigenlijk gewoon roet van onverbrand gas/brandstof dat door de uitlaat naar buiten wordt geduwd. Dit is natuurlijk niet goed om te inhaleren.

Daarnaast kan het ook wijzen op problemen binnen de motor. Het kan ertoe leiden dat je delen van de choke moet vervangen, een nieuw luchtfilter moet plaatsen, bougie moet vervangen of soms zelfs de hele carburateur.

auteur avatar
Koos Bosgoed
Goedemorgen/middag/avond. Ik ben Koos. Afgestudeerd, een eeuwige optimist en schrijver voor Bestevandaag. Negatief zijn schiet niemand wat mee op. Neem het leven zoals het is en geniet :).