Grasmaaier loopt onregelmatig: 10 oorzaken & oplossingen

grasmaaier-loopt-onregelmatig

Jij kent je eigen grasmaaier het beste, vooral als je hem wekelijks gebruikt tijdens het drukke maaiseizoen. Je hebt dus al gauw door als je grasmaaier onregelmatig loopt. Hij begint ruw en traag te lopen en loopt vast. Er zijn vele oorzaken voor het onregelmatig lopen van een grasmaaier. Hieronder zetten we de meest voorkomende oorzaken en oplossingen op een rijtje.

Start hij helemaal niet? Bekijk dan eens ons artikel: “Grasmaaier start niet”.

10 oorzaken voor het onregelmatig lopen van jouw grasmaaier

1. Foutief ingesteld bougie afstand/ elektrodenafstand

Een bougie met een verkeerde bougieopening kan snel vervuild raken met koolstof omdat hij niet goed afbrandt.

Oplossing: Controleer de bougie met een bougiemeter om er zeker van te zijn dat de opening is ingesteld op de afstand die in de handleiding van uw grasmaaier staat.

2. Loszittende/ vieze bougie

Als de afstand goed is ingesteld, kan het ook zijn dat de bougie simpelweg log zit of vies is. Bougies staan erom bekend vrij snel kapot te gaan. Daarnaast zijn ze vrij goedkoop, dus het is de moeite waard om hem te vervangen om uit te sluiten dat het niet hieraan ligt.

Oplossing: Maak de bougie eerst schoon. Werkt het nog steeds niet? Koop dan een nieuwe. Raadpleeg de handleiding voor het vervangen van de bougie.

3. Vervuild luchtfilter

Een vuil luchtfilter is een van de meest voorkomende oorzaken van een slecht lopende grasmaaier, omdat het de motor de voor de verbranding benodigde zuurstof ontneemt.

Oplossing: Controleer of het luchtfilter van je grasmaaier schoon is, en vervang of reinig het (afhankelijk van het type filter) indien nodig.

4. Brandstoffilter

Een verstopt brandstoffilter beperkt de benzinetoevoer naar de motor, waardoor deze geen brandstof meer krijgt.

Oplossing: Controleer of het brandstoffilter van de maaier schoon is en vervang het indien nodig.

5. Controleer de benzine

Heb je de maaier een tijdje niet gebruikt? Dan kan het zijn dat de benzine in de tank simpelweg niet meer 'houdbaar' is. Euro 95, 98 of E10 zijn vaak al na een kleine maand niet meer houdbaar. Om die reden moet je altijd de benzine uit de tank halen voordat je de grasmaaier gaat stallen in de winter.

Daarnaast wordt van benzine met 10% ethanol aangenomen dat het problemen kan veroorzaken bij kleine motoren zoals grasmaaiers doordat de carburateur verstopt raakt. Dit geldt met name voor tweetaktmotoren.

Oplossing: Vervang de benzine van de grasmachine.

Gebruik Aspen4 benzine voor jouw grasmachine. Dit type brandstof blijft jaren lang goed en is ook beter voor de motor.

Aspen4 brandstof
Aspen4 brandstof
Klik voor beste prijs

6. Er is olie in het luchtfilter terecht gekomen

Heb je jouw maaier onlangs op zijn zij gekanteld? Let dan op dat de carburateur altijd naar boven wijst. Als je dit niet doet, loop je het risico dat er olie vanuit de motor in de uitlaat of het luchtfilter terecht komt.

Oplossing: Controleer of er olie aanwezig is op het luchtfilter. Vervang deze indien er inderdaad olie op zit. Controleer ook het motoroliepeil.

Als er olie is gelekt, kan het zijn dat de grasmachine de eerste paar keer wat extra rookt. Dit moet na een paar maaibeurten weer vanzelf weggaan.

7. Geen of onvoldoende olie

Uiteraard kan het ook zo zijn dat de maaier simpelweg te weinig of geen olie heeft. De machine start dan vaak ook niet goed.

Oplossing: Controleer of er voldoende motorolie aanwezig is.

8. Carburateur niet goed afgesteld

Ook kan het nog zo zijn dat de carburateur niet goed is afgesteld. Raadpleeg in dat geval de handleiding of bekijk een video op YouTube hoe je de afstelling het beste kan aanpakken.

Het loont eventueel ook de moeite om de sproeiers schoon te maken en door te prikken. Zo'n sproeier moet je wel nauwkeurig schoonmaken.

9. Ontluchting van de tank verloopt niet goed

Het kan zijn dat de ontluchting van de tank niet goed verloopt. In dat geval is het zo dat de motor na een paar minuten draaien door de onderdruk in de tank te weinig brandstof krijgt.

Oplossing: Als het er één is met een choke ga dan na of de choke na het starten uitschakelt. Draai de tankdop iets los om het vacuüm op te lossen.

10. De motor is versleten

Tot slot kan het ook nog zo zijn dat de motor simpelweg is versleten. Dit is eigenlijk het slechtste scenario omdat het in veel gevallen betekent dat je een nieuwe zal moeten aanschaffen.

Je herkent een versleten motor aan blauwe rook. Bij een koude motor kan het overigens zo zijn dat er wat blauwe rook is, maar als dit vrijwel direct weer verdwijnt dan is er niks aan de hand. Een motor die koud goed start, maar na een tijdje begint te haperen kan ook een aanwijzing zijn dat je met een versleten motor te maken hebt.

Defecte maaier: wat nu?

Ben je ten einde raad? Met andere woorden je hebt

Alle grasmaaiers hebben zo hun eigen dingetjes en problemen. Soms is de machine ook simpelweg aan het einde van zijn leven en wordt het wellicht tijd voor de aanschaf van een nieuwe. Kijk in dat geval eens bij onze benzine grasmaaier vergelijking.

Conclusie

Heb je alles gecontroleerd en de maaier goed schoon gemaakt? Dan hoop ik dat de problemen daarmee ook verholpen zijn en jouw maaier weer regelmatig loopt met normale toeren. Hij start goed als die binnen enkele seconden aanspringt en een regelmatig toerental heeft.

auteur avatar
Koos Bosgoed
Goedemorgen/middag/avond. Ik ben Koos. Afgestudeerd, een eeuwige optimist en schrijver voor Bestevandaag. Negatief zijn schiet niemand wat mee op. Neem het leven zoals het is en geniet :).